Rabu, 13 Julai 2011

hari malang la jgak..

adoiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!penat sunguh aku rini...td tngah dok nk p wat keja....tayar moto pecah plak...adoiiiiiii kena tolak la jawapnya.....dah la jauh nk mampos.....leh mandi peluh aku cmni....huhuhuhuhuhuhuhuhuhuh nasib baik jumpa kedai moto walaupun dah sebaldi peluh aku keluar........

Jumaat, 8 Julai 2011

hari muka selamber

                                                           hari ni aku datang keja lambat la.....kul 9am bawu sampai ofis..kihkihkihkih...mau bengkak muka kerani aku,,,sebab aku wat selamber je masuk keja...hahhahahahaah dah la tadi aku pergi cari nasi..perut lapar...alih2 kedai dah tutup plak...mau bedarah hidung aku camni sebab tahan lapar ...hehheheheheeh last-last jumpa jugak aku 1 warung nasi..hahahahhaah terubat kelaparan aku ni.lagi pun hujan dah mula nk turun cuma rintik-rintik je....apa pun yang penting aku dah jumpa rezeki aku pagi ni......tibanya aku sampai kt warung tu....terkejut gak aku tengok budak jaga warung tu,,,,heheheheheh dalam fikiran aku (pandai ke budak ni letak nasi,bungkus nasi,kira nasi)hahahah aku pun senyum sorang2......dah abis je aku letak lauk..aku tanya budak tu.....  aku:berapa adik?  adik:tah la abg saya x tahu nak kira,,tunggu jap tuan kedai p letak kereta......hahahahhahaah dah la hujan nk turun lebat dengan masuk keja lambat lagi...boleh plak budak tu wat ayat camtu........apa-apa pun arini aku berjaya buat muka kerani aku macam katak......kihkihkihkihkihkih

Selasa, 28 Jun 2011

cinta saya hanya untuk awak...





Semalam awak tanya saya,,,
saya sayang awak tak?
saya jawap sayang..
awk tarik muncung..
awk cakap saya tak ikhlas!!!!
  Hari ni awak tanya lagi,,kalau saya jadi bunga?awak tanya saya jadi apa?                                                                         saya jawap yang saya akan jadi tukang  kebunnya.                                                       awak merajuk lagi.awak kata saya tak romantik.
Hari ni besday awak,tapi saya terlupa,
saya betul-betul tak sengaja..
                                                saya terlalu sibuk dengan urusan kerja...
                                                maafkan saya..
                                                esok hari kekasih
                                                awk ajak saya makan malam sama-sama,
                                                tapi saya tertido sebab letih keja teruk.
                                                sory..........
                                                Saya dapat sms
                                                awak bagi tahu kawan lama awak lelaki ada add awak di facebook.
                                                saya buat biasa ja
                                                kawan saya tak marah pun.
                                                tp pada hakikatnya saya cemburu
                                                cuma saja tak nak cakap kt awak ja.
                                                Harini awk mintak izin keluar dengan kawan lama awak tu
                                                saya kata"nak buat apa?"
                                                pastu awak merajuk awak kata saya tak sporting...
                                                lepas itu saya kata baik la pergi lah...
                                                saya tak da hak nak halang awak...
                                                masuk hari ini dah seminggu awk menyepi
                                                saya call awak dari minggu lepas
                                                tp awak tak jawap pangilan saya.
                                                awak kemana sebenarnya?
                                               sebenarnya saya risaukan awak TAHU TAK!!!!!!
                                                Saya nekad hari ini saya nak pergi rumah awak
                                               cari awak, mak awak cakap awak tak ada dirumah..
                                               tp saya nampak kasut awak
                                               sampai hati mak awak tipu saya,
                                               apa dosa saya pada awak sampai awak tak nak jumpa saya....
                                               malam tu awak call awak mintak putus..
                                               awak kata awak nak bersama sidia..
                                               puas saya merayu kat awk sehingga air mata lelaki saya membasahi pipi
                                               tapi awak tetap nak pergi pada sidia juga..
                                               saya tak tahu nak cakap apa lagi.kelu lidah tanpa kata-kata lagi..hanya                                          
                                                yang mampu keluar adalah air mata seorang lelaki yang kecewa......
                                               Setiap hari saya perhatikan awak dari jauh,,saya hanya takut awak                  
                                               tersalah langkah...
                                               saya tak nak dia ambil kesempatan kat atas diri awak.
                                               saya sayang awak sama macam dulu
                                               tak penah berubah walau sedikit pun..
                                                 Hari ini saya dapat tahu awak kena tinggal dengan sidia,
                                               sebab sidia hanya nakkan duit dari awak..
                                               YA ALLAH!!sedihnya saya,
                                               awak cakap kt saya awak dah taknak bercinta lagi..sebab tak ada lelaki          
                                               yang nakkan awak lagi sebab perangai awak macam budak-budak...
                                               boyfriend awak tah hilang kemana tanpa khabar berita,
                                              mungkin dia malu dengan perangai awak tu,
                                             awak jangan sedih ye,,
                                             tapi saya kan ada,saya sentiasa menerima awak dengan rasa cinta yang      
                                              ikhlas..
                                               hari ini awak masuk hospital sebab awak tertekan dengan kepala awak
                                             terhantuk pada dinding sampai ada sesuatu yang rosak dalam kepala
                                            awak,,,
                                            doktor kata awak perlu dibedah segera dengan penderma organ....
                                         pembedahan pun agak memakan belanja....
                                        MAAFKAN SAYA AWAK...
                                        duit titik peluh selama ini saya kumpul untuk mengahwini awak..
                                        terpaksa saya guna untuk pembedahan awak..
                                       saya nak awak sembuh sihat dan ceria macam dulu..
                                      Hari ini awak dah sembuh  dengan sedia kala...syukur alhamdulilah....
                                     lega hati saya kian kembali bila tahu awak sihat...
                                     saya harap lepas ni awk jaga la diri...
                                     sebab saya tak boleh jaga awak lagi,
                                      YE MEMANG SAYA TAK ROMANTIK
                                      MEMANG SAYA SELALU PELUPA
                                     MEMANG SAYA SELALU BANYAK KERJA
                                      TAPI PECAYALAH...
                                     SAYA SAYANG AWAK
                                       LEBIH DARI SEGALANYA..........
                                                                                                       



lelaki mencari tulang rusuknya

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI: Kamu!!!
WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku.
Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...
Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan.
Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!".
LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"
Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.
LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".
Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai.
LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.
Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di
hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.
Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.
LELAKI: Apa khabar?
WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI: Belum.
WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah.
WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal.."
Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.
Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai. Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang dikemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah terlambat...
Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati... Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.
Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat yang akan diterima?? 

Rabu, 22 Jun 2011

khas buat insan yang digelar kekasih berkasih

 



Cemburu,kata orang cemburu tandanya sayang.Rasa cemburu mula terasa apabila takut akan kehilangan sesuatu yang dimiliki.Saat perpisahan lalu mengenang akan segala memori membuatkan akan hati,kehilangan kasih disisi.Rasa yang begitu terlalu ingin melindungi akan kekasih hati sampai merosakkan perhubungan sendiri.


Sebegitu besar akan impak sesuatu perhubungan itu jika perkara sebegini terjadi.Dalam perhubungan perlu ada sifat saling mempercayai antara satu sama lain,saling menyokong jika saling memerlukan.Usah terlalu takut akan kenangan silam yang menghantui akan diri kehilangan kasih yang ada.Melihat akan si dia begitu mesra bersama-sama rakannya membuatkan diri seakan tidak kena.Dua watak yang saling berbeza dalam satu perhubungan,namun jika antara satu sama lain mempercayai akan pasangan yang ada perkara sebegini tidak akan terjadi.

 Sekiranya takut akan kehilangan tidak perlu seakan mengongkong akan si dia.Usah terlalu cemburu buta dalam membina sesuatu perhubungan.Kerana sifatnya manusia itu sendiri perlukan kebebasan.Andai si dia punya rakan yang ramai bertegur sapa lah akan rakannya juga.Kerana dia juga punya hak dalam kehidupan.Berilah sedikit ruang padanya untuk bersama-sama rakannya.Kerana apabila dia bersama rakannya banyak hal bicara yang akan dikongsikan,kadang-kadang tidak  semua hal akan diceritakan pada kita.

Fahami akan perasaan si dia.Bukan sekadar cinta mengungkapkan katanya sayang,namun hargai dan selami hati akan perasaan hati insan yang dikasihi.Cemburu juga tidak salah,asal kena pada waktu dan ketikanya.

Selasa, 21 Jun 2011

SEJARAH TERCIPTANYA ROKOK!!!


Rasulullah SAW pernah bersabda (maksudnya) : “Kelak akan datang kaum-kaum di akhir zaman, mereka suka menyedut asap tembakau dan mereka berkata: Kami adalah umat Muhammad padahal mereka bukan umat ku dan aku juga tidak menganggap mereka sebagai umat ku, bahkan mereka adalah orang yang celaka”
Abu Hurairah R.A yang mendengar sabda tersebut bertanya: “Bagaimana sejarah tembakau itu tumbuh wahai Rasulullah?”
Sabda Rasulullah SAW : “ Sesungguhnya setelah Allah menciptakan Adam dan memerintahkan para malaikat untuk sujud (tanda penghormatan) kepada Adam, seluruh malaikat kemudian sujud kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong dan termasuk orang-orang yang kafir. Allah bertanya kepada iblis : Wahai iblis apa yang menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika Aku memerintahkan mu? Kata iblis : Aku lebih baik darinya, aku tercipta dari api sedangkan ia dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah engkau dari syurga, sesungguhnya engkau terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir. Iblis keluar dalam ketakutan hingga terkencing-kencing. Dari titisan kencing iblis itulah tumbuh sejenis tumbuhan yang dinamakan pokok tembakau.”
Nabi bersabda lagi : “Allah memasukkan mereka ke dalam neraka dan sesungguhnya tembakau adalah tanaman yang keji”
(Saya petik keseluruhan maksud hadis ini dari buku ‘HARAM MEROKOK’ oleh Adil Akhyar muka surat 12)
Kepada rakan2 ku yang merokok, moga kita tidak rasa tersinggung hati dengan hadis ini 

Khamis, 2 Jun 2011

hari ini adalah hari malang buat aku......02.06.2011 08:15am

hari ni adalah nasib malang bg aku....harini aku lewat bangun nk p kerja..pastu aku bawak moto laju...bila smpai kt simpang trafik light aku trus coner baring.tiba-tiba moto aku melelong2 nk jatuh sebab time aku coner terlalu rapat dengan jalan tar.....tayar blakang terangkat.coz stand kaki tersangkut kt jalan...apa lg..moto aku melelong cam org mabuk la...nasib baik aku sempat tahan kaki..law tidak besepai la aku kt jalan raya rini...tp yang paling aku malu..adalah sebab orang ramai tengok time kejadian tu....huhuhuhuh malu derr. 


                                                                   
                                                                     MALUNYAAAAAAAA!!!!!!!!!!AKU RINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII.....
                                                                        WALAUPUN AKU DAH WAT MUKA SEPOSEN TADI TIME TU.......

Selasa, 31 Mei 2011

idup dalam kesunyian

bila kah diri ini harus melalui hari esok yang sangat sunyi...dimanakah keseronokan yang harus aku dapat,,,,ohh!!! sunguh menyiksakan bila aku pikirkan kembali..hari ini pun aku dah tak tahu apa nak buat bagi aku happy........aku perlukan seseorang kawan yang selalu bersamaku di kala susah senangku.

Selasa, 17 Mei 2011

huhuhuhuh gerenti lawak...aku sendiri pun gelak..hahahahahahah

video

minat dah datang

aku rasa diriku ini dah begitu sunyi idup begini.......xtahu apa nk buat.....satu hari aku tngok satu camera...terasa minat plak nk tngkap gambar sana sini menikmati panorama alam ini....aku rasa nk p beli 1 camera yang harga rm2600...tp sekarang duit x cukup lagi...mgkin ujung tahun ni aku dapat beli.....x da la t cuti aku boring...bleh aku p jalan2 lam utan tangkap gambar....urm....idup aku yang x da makna sekarang...xtahu camna nk ceriakan hati ni.....awek pun x da..nasib2....

Selasa, 10 Mei 2011

selamat hari ibu sedunia

╔══════════════ ೋღ☃ღೋ ══════════════╗
☼ If you have an amazing MOTHER, put this as your status ☼
╚══════════════ ೋღ☃ღೋ ══════════════╝

puisi cinta



Pertama kali ku dengar suaramu
sayunya hatiku merindui dirimu
walaupun belum kita bersua muka
namun aku tetap jatuh cinta

Pertama kali ku bertemu denganmu
hatiku terpaut melihat senyumanmu
aku mengharap engkau menerimaku
kerna aku bersedia menyintaimu

Akan ku renang lautan yang berapi
membuktikan kehebatannya cinta ini
tetapi jikala kau meninggalkan aku
terhiris hati ini
terguris jiwa ini
menangis tak berlagu

Biarpun ombak yang merubah pantai
kasihku takkan hancur berderai
biarpun hari berganti hari
dirimu tetap ku nanti

Sayangku pimpinkan tanganku
menuju mahligai bahgia
kita bersama nikmati kisah cinta
hidup bagaikan di syurga
Oh kasih.....

Akan ku renang lautan yang berapi
membuktikan kehebatannya cinta ini
tetapi jikala kau meninggalkan aku
terhiris hati ini
terguris jiwa ini
menangis tak berlagu

Biarpun ombak yang merubah pantai
kasihku takkan hancur berderai
biarpun hari berganti hari
dirimu tetap ku nanti

Sayangku pimpinkan tanganku
menuju mahligai bahgia
kita bersama nikmati kisah cinta
hidup bagaikan di syurga
Oh kasih....

Rabu, 4 Mei 2011

Kelebihan dan Fadhilat Surah AL-KAHFI, SAJDAH, YAASIN, AD-DUKHAN, AL-WAQIAH, AL-MULK, AL-HASYR

SURAH AL-KAHFI (surah yang ke-18-mengandungi 110 ayat)
Daripada Umar berkata: Nabi saw telah bersabda:
“Sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Untuknya cahaya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat”

 SURAH AS-SAJDAH (surah yang ke-32-mengandungi 30 ayat)
Dan diriwayatkan imam Ahmad daripada jabir berkata:”Adalah Nabi SAW tidak tidur hingga dibaca surah As- Sajdah dan Al-Mulk”
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa membaca Surah As-Sajdah, pahalanya seperti orang yang solat menepati malam al-Qadar dan dikuatkan keIslamannya, tauhidnya serta mendapat ilmu yang benar.

SURAH YAASIN (surah yang ke-36-mengandungi 83 ayat) 
Daripada Ma’qil ! Ibni Yasar berkata:
“Al-Baqarah adalah rangka Al-Quran diturunkan setiap satu ayat dengan disertakan 80 Malaikat dan Ayat Kursi khususnya diturunkan khas dari di bawah Arsy Allah swt yang tersusun di dalam surah Al-Baqarah. dan surah yaasin itu, adalah jantung hati Al-Quran”.

SURAH AD-DUKHAN (surah yang ke-44-mengandungi 59 ayat)
Daripada abi Hurairah r.a. berkata :nabi saw telah bersabda:
“Sesiapa yang membaca surah Ad-dukhan pada waktu malam, maka esoknya 70,000 malaikat akan meminta ampun baginya”.

SURAH AL-WAQIAH (surah yang ke56-mengandungi 96 ayat)
Rasulullah saw bersabda:
” Bacalah surah Al-Waqiah. Sesiapa yang membacanya tidak akan menjadi miskin selama-lamanya”

SURAH AL-MULK(surah yang ke-67-mengandungi 30 ayat)
Daripada Ibnu Abbas r.a berkata:
“Bacalah surah al-Mulk dan ajarkanlah kepada ahli keluarga kamu dan semua anak kamu dan juga kepada anak-anakmu yang belum baligh di rumahmu dan jiran tetanggamu, sesungguhnya yang menyelamatkan dan berdebat di hari kiamat di hadapan Allah swt memohon ampun kepada pembacanya supaya Allah swt menyelamatkan dia daripada api neraka dan pembacanya juga selamat dari siksaan kubur!”
Dan Nabi saw bersabda:
“saya suka kalau surah ini ada dalam hati tiap insan dari umatku”.

SURAH AL-HASYR(surah yang ke-59-mengandungi 24 ayat)
Nabi saw bersabda:
“Barangsiapa yang membaca 3 ayat terakhir surah al-Hasyr maka Allah swt mewakilkan 70 malaikat berselawat atasnya hingga petang. Begitu juga waktu petang dan jika dia meninggal pada hari itu, ia dikira mati syahid”

doa pelindung diri 3x3 dlm 1 hari..pagi 3x..ptg 3x mlm 3x

 "Bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi syaiunn fil ardhi wa la fis sama'i wa huwas sami'ul 'aliim"Dengan nama Allah yang tidak menyebabkan mudharat dengan (kebesaran) namaNya dengan daripada sesuatu yang berada di atas muka bumi dan di langit, Dialah yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.

doa zikir penerang hati dari kerisauan,kesusahan.rasa takut.

‎"Yaa rabbi lakal"hamdu kama yanbaghii lijalaali wajhika, wa'aziimi sultaanik."
Wahai Tuhan.BagiMu segala puji, seagung kemuliaan wajahMu dan kebesaran kekuasaanMu.

doa ketika hujan dan guruh

 doa hujan : Allahumma soyyiban Nafi'aa- turunkanlah hujan bermanfaat. doa guruh:"Subhanallazi yusabbihur ra'du bihamdihi wal malaikatu min khiifatihi"Maha suci Allah yang mana halilintar bertasbih dengan memujinya dan begitu juga Malaikat kerana takutkan-Nya:)

ni time aku karaoke kt bukit jambul penang...hhuuhuhuh time ni tngah demam....

video

Selasa, 3 Mei 2011

LANGKAH-LANGKAH MENGAWAL KESEDIHAN

1. Latih Minda Melupakan Kenangan Pahit. 
Disiplinkan diri untuk belajar melupakan kesemua memori atau kenangan pahit dalam kehidupan. Perkara ini agak sukar untuk dilaksanakan sekaligus tetapi perlulah berusaha sedikit demi sedikit dengan mengalihkan perhatian anda kepada perkara lain. Bulatkan azam untuk memfokus kepada masa depan, cita-cita, keluarga, kerjaya, kewangan, keilmuan dan rakan-rakan anda.

2. Buang Sikap Risau.
Terdapat dua kesan dari sikap risau. Pertama, ia menarik nasib tidak baik, masalah dan musibah tanpa anda pinta. Kedua, ia memberi kesan buruk kepada kesihatan anda dari segi fizikal dan mental. Risau membuat anda selalu menjadi sedih dan kecewa, kadang kala takut. Untuk membuang sikap risau, belajarlah untuk bertenang dan latih diri anda untuk mengawal emosi.


3. Belajar Rajin Bersyukur. 
Ucap syukur atas kesemua yang anda ada. Misalnya, ucap syukur kerana anda masih mempunyai 5 deria yang lengkap, Anda boleh melihat dan menarik nafas setiap kali bangun dari tidur (dan bukannya bangun terus sakit jantung mahupun sudah berada di ALAM KEDUA), Anda ada kawan rapat yang memahami anda dan mempunyai telefon bimbit kesayangan anda. Ucap syukur seikhlas hati, sebanyak yang mungkin, dan seikhlas mungkin hingga rasa syukur tu meresap jauh ke dalam jiwa anda. Buat banyak kali dalam sehari. 


4. Belajar Menjadi Pemaaf.
Sikap pemaaf dapat membersihkan hati dari perasaan negatif dan emosi-emosi negatif (takut, sedih, kecewa. gusar, menyampah, marah, geram, cemburu, tidak puas hati, dendam, busuk hati). Seterusnya, meneutralkan gekombang fikiran negatif yang melekat bersarang di minda anda. Ketahuilah, anda selalu rasa sedih dan kecewa kerana anda tidak memaafkan kesalahan diri pada masa lalu ataupun anda tak memaafkan kesalahan orang lain tehadap diri anda satu ketika dulu, ataupun anda susah menerima hakikat perbuatan salah orang lain terhadap diri anda, yang membuat anda sedih, kecewa dan geram. Maka, belajarlah menjadi pemaaf untuk mendapatkan ketenangan dalam kehidupan seharian.

5. Ketawa, ketawa dan terus ketawa. 


Ketawa dapat menghilangkan sedih. Ketawa bukan dibuat-buat, tapi biarlah ketawa yang benar-benar menggembirakan anda dan menjadikan anda girang. Tonton video yang lucu, baca cerita yang lucu, dekatkan diri anda dengan rakan-rakan yang lucu serta cari “funny side” dalam setiap situasi, agar anda boleh ketawa secara automatik. 


6. Ubah Fikiran 
Kita tidak mampu mengubah situasi yang boleh membuat kita kecewa, sedih dan murung. Tapi, kita boleh mengubah fikiran kita dan apa yang kita fikirkan tentang situasi-situasi tersebut walau seburuk manapun ia. Rahsianya, cari sinar mentari disebalik mendungnya awan. Walaupun perkara tidak berpihak kepada anda, cari cara bagaimana anda boleh jumpa nilai-nilai positif di dalamnya. Fikir yang baik-baik saja, kerana ia memberi keuntungan jangka masa panjang. Maka, segala yang baik-baik datang sendiri pada Anda. Anda menjadi apa yang anda selalu fikirkan. Buat apa fikir yang buruk sedangkan Anda boleh tarik semua yang baik-baik. Jika anda fikir yang buruk, anda akan dapat yang buruk juga. Ini hukum alam dinamakan hukum sebab dan akibat (hukum Law Of Attraction).


7. Hati Mesti ‘Keras’. 
Allah menurunkan musibah, permasalahan dan macam-macam lagi bukan sekadar dugaan, tapi balasan pada perbuatan-perbuatan anda di masa lalu. Jadi, hadapilah setiap ujian itu dengan mengeraskan hati iaitu dengan kesabaran yang tinggi, pandai mengawal emosi dan menerima hakikat dengan hati terbuka.

8. Pasang Niat
Sebelum masuk tidur, set minda untuk jadi ceria pada keesokan harinya. Lafazkan dengan nada berbisik. Relaks, jangan terlalu mendesak diri. Selepas bangun tidur, katakan pada diri, ini adalah hari yang baru untuk anda. Tekadkan diri untuk menjadikan hari yang baru itu hari yang baik, sungguh baik, sebaik yang mungkin dari hari yang sebelumnya.

Jumaat, 29 April 2011

jangan-buat-orang-yang-mencintai-kamu-kecewa



1] Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.     2] Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak peduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.     3] Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.     4] Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.     5] Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘Selamat Pagi’,'Selamat Hari Minggu’, ‘Selamat Tidur’, ‘Take Care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS-nya, kerana dengan kiriman SMS itulah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza,bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.     6] Jika kamu menyambut hari tahun dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.     7] Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya.Dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak bisa berulang selalu.     8] Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. kerana dia menyematkan kata-kata mu di hatinya,berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.     9] Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya da berjaya.     10] Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.     11] Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan tanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.     12] Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.     13] Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.     14] Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada dekat dengan kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.     15] Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu. dan jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh di mata, jauh di hati?’     16] Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.     17] Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.     18] Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.     19] Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan dgn sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia!. bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.     20].Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.     21] Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.     22] Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu.     23] Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. saat kau pinta dia berlalu,dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.      

SOLAT SELEPAS HAID - KESILAPAN WANITA!!

SOLAT SELEPAS HAID : PERKARA YG DIPANDANG RINGAN.. Pengetahuan Islam kepada sesiapa yang bernama wanita ISLAM!!!   Kebanyakkan perempuan/wanita/ muslimah (wanita Islam) tak berapa perasan ATAU lebih malang lagi jika memang tak tahu menahu akan perkara ini... Ilmu Fekah, khususnya BAB HAID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita Islam...kenapa hal ini boleh terjadi?? Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/ ...yang betul-betul pakar dalam bab 'Orang-orang Perempuan ini' kecuali terpaksa@mesti dirujuk kepada lelaki/ustaz- ustaz yang bernama LELAKI jugak...(saya rasa ramai yang bersetuju dengan pandangan saya )   Contohnya yang paling simple ; bila ditanya kepada kebanyakkan wanita Islam ; "adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?" pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakkan mereka mengatakan: "alaa...itu soalan mudah jee..bila 'datang period' maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang kami belajar sejak mula-mula 'bergelar wanita' dulu"   Jika dibuat pantauan nescaya jawapan seperti di ataslah yang akan kita jumpa... Sebenarnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka walaupun dirinya didatangi haid!!! sekalipun. Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya' Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang mashur.   Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf dan padanya juga perbahasan Fekah yang luas, inilah bukti kehebatan ulama' terdahulu..   Dalam BAB TIGA : " Fi adab Mua'sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah..." perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut : PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID: Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid :   1. Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia solat asar sebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan asar. 2. Jika perempuan mendapati darah haidnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya' sebanyak satu rakaat, maka wajib baginya qadha solat maghrib dan Isya'. " Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa haid) adalah sekurang-kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam" (Imam Al-Ghazali) HURAIAN MASALAH : 1. Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor? - Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid masih dalam waktu Asar, maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas) 2. Kenapa pula solat Zohor juga perlu diqadha sama? - Kerana di dalam hukum menjama' (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama' dan diqosarkan bersama solat Zohor. - Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat haidnya kering atau tidak), boleh jadi haidnya sudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat ( menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor. 3. Dalam perkara solat subuh pun sama : -perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu subuh, kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka wajib baginya solat Isya' sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya'. -Solat Isya' juga boleh dijama' (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga perlu diqadha solat maghrib. -Di atas kecuainnya (tidak betul-betul melihat darahnya kering atau tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku) -maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka adalah bagi perempuan itu perlu di qadha juga solat maghribnya.   Sila rujuk : Kitab Ihya' Ulumuddin (Jilid ke 2) cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah. Diharapkan tulisan ini memberi kesedaran kepada seluruh yang bergelar Muslimah untuk lebih mendalami diri mereka dengan ilmu 'Fiqhul Nisa' ini yang berkaitan dengan diri mereka sendiri!!!   TOLONG SEBARKAN KEPADA ORANG LAIN DEMI SAHAM AKHIRAT ANDA !!!

Isnin, 25 April 2011

hari ni dah hari esok...

hari ini ada hari yang penuh bermakna buat manusia.... kita xkan dapat tahu adakah kita akn berjumpa lg pada hari esok.....terasa banyak pekara yang hendak kita lakukan untuk hari ini,,andai hnya niat dihati kita apa bila melakukan kerja,,insyaallah akan terlaksana juga dengan sempurnanya nanti apa yang kita harapkan.....