Selasa, 31 Mei 2011

idup dalam kesunyian

bila kah diri ini harus melalui hari esok yang sangat sunyi...dimanakah keseronokan yang harus aku dapat,,,,ohh!!! sunguh menyiksakan bila aku pikirkan kembali..hari ini pun aku dah tak tahu apa nak buat bagi aku happy........aku perlukan seseorang kawan yang selalu bersamaku di kala susah senangku.

Selasa, 17 Mei 2011

huhuhuhuh gerenti lawak...aku sendiri pun gelak..hahahahahahah

video

minat dah datang

aku rasa diriku ini dah begitu sunyi idup begini.......xtahu apa nk buat.....satu hari aku tngok satu camera...terasa minat plak nk tngkap gambar sana sini menikmati panorama alam ini....aku rasa nk p beli 1 camera yang harga rm2600...tp sekarang duit x cukup lagi...mgkin ujung tahun ni aku dapat beli.....x da la t cuti aku boring...bleh aku p jalan2 lam utan tangkap gambar....urm....idup aku yang x da makna sekarang...xtahu camna nk ceriakan hati ni.....awek pun x da..nasib2....

Selasa, 10 Mei 2011

selamat hari ibu sedunia

╔══════════════ ೋღ☃ღೋ ══════════════╗
☼ If you have an amazing MOTHER, put this as your status ☼
╚══════════════ ೋღ☃ღೋ ══════════════╝

puisi cinta



Pertama kali ku dengar suaramu
sayunya hatiku merindui dirimu
walaupun belum kita bersua muka
namun aku tetap jatuh cinta

Pertama kali ku bertemu denganmu
hatiku terpaut melihat senyumanmu
aku mengharap engkau menerimaku
kerna aku bersedia menyintaimu

Akan ku renang lautan yang berapi
membuktikan kehebatannya cinta ini
tetapi jikala kau meninggalkan aku
terhiris hati ini
terguris jiwa ini
menangis tak berlagu

Biarpun ombak yang merubah pantai
kasihku takkan hancur berderai
biarpun hari berganti hari
dirimu tetap ku nanti

Sayangku pimpinkan tanganku
menuju mahligai bahgia
kita bersama nikmati kisah cinta
hidup bagaikan di syurga
Oh kasih.....

Akan ku renang lautan yang berapi
membuktikan kehebatannya cinta ini
tetapi jikala kau meninggalkan aku
terhiris hati ini
terguris jiwa ini
menangis tak berlagu

Biarpun ombak yang merubah pantai
kasihku takkan hancur berderai
biarpun hari berganti hari
dirimu tetap ku nanti

Sayangku pimpinkan tanganku
menuju mahligai bahgia
kita bersama nikmati kisah cinta
hidup bagaikan di syurga
Oh kasih....

Rabu, 4 Mei 2011

Kelebihan dan Fadhilat Surah AL-KAHFI, SAJDAH, YAASIN, AD-DUKHAN, AL-WAQIAH, AL-MULK, AL-HASYR

SURAH AL-KAHFI (surah yang ke-18-mengandungi 110 ayat)
Daripada Umar berkata: Nabi saw telah bersabda:
“Sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Untuknya cahaya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat”

 SURAH AS-SAJDAH (surah yang ke-32-mengandungi 30 ayat)
Dan diriwayatkan imam Ahmad daripada jabir berkata:”Adalah Nabi SAW tidak tidur hingga dibaca surah As- Sajdah dan Al-Mulk”
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa membaca Surah As-Sajdah, pahalanya seperti orang yang solat menepati malam al-Qadar dan dikuatkan keIslamannya, tauhidnya serta mendapat ilmu yang benar.

SURAH YAASIN (surah yang ke-36-mengandungi 83 ayat) 
Daripada Ma’qil ! Ibni Yasar berkata:
“Al-Baqarah adalah rangka Al-Quran diturunkan setiap satu ayat dengan disertakan 80 Malaikat dan Ayat Kursi khususnya diturunkan khas dari di bawah Arsy Allah swt yang tersusun di dalam surah Al-Baqarah. dan surah yaasin itu, adalah jantung hati Al-Quran”.

SURAH AD-DUKHAN (surah yang ke-44-mengandungi 59 ayat)
Daripada abi Hurairah r.a. berkata :nabi saw telah bersabda:
“Sesiapa yang membaca surah Ad-dukhan pada waktu malam, maka esoknya 70,000 malaikat akan meminta ampun baginya”.

SURAH AL-WAQIAH (surah yang ke56-mengandungi 96 ayat)
Rasulullah saw bersabda:
” Bacalah surah Al-Waqiah. Sesiapa yang membacanya tidak akan menjadi miskin selama-lamanya”

SURAH AL-MULK(surah yang ke-67-mengandungi 30 ayat)
Daripada Ibnu Abbas r.a berkata:
“Bacalah surah al-Mulk dan ajarkanlah kepada ahli keluarga kamu dan semua anak kamu dan juga kepada anak-anakmu yang belum baligh di rumahmu dan jiran tetanggamu, sesungguhnya yang menyelamatkan dan berdebat di hari kiamat di hadapan Allah swt memohon ampun kepada pembacanya supaya Allah swt menyelamatkan dia daripada api neraka dan pembacanya juga selamat dari siksaan kubur!”
Dan Nabi saw bersabda:
“saya suka kalau surah ini ada dalam hati tiap insan dari umatku”.

SURAH AL-HASYR(surah yang ke-59-mengandungi 24 ayat)
Nabi saw bersabda:
“Barangsiapa yang membaca 3 ayat terakhir surah al-Hasyr maka Allah swt mewakilkan 70 malaikat berselawat atasnya hingga petang. Begitu juga waktu petang dan jika dia meninggal pada hari itu, ia dikira mati syahid”

doa pelindung diri 3x3 dlm 1 hari..pagi 3x..ptg 3x mlm 3x

 "Bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi syaiunn fil ardhi wa la fis sama'i wa huwas sami'ul 'aliim"Dengan nama Allah yang tidak menyebabkan mudharat dengan (kebesaran) namaNya dengan daripada sesuatu yang berada di atas muka bumi dan di langit, Dialah yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.

doa zikir penerang hati dari kerisauan,kesusahan.rasa takut.

‎"Yaa rabbi lakal"hamdu kama yanbaghii lijalaali wajhika, wa'aziimi sultaanik."
Wahai Tuhan.BagiMu segala puji, seagung kemuliaan wajahMu dan kebesaran kekuasaanMu.

doa ketika hujan dan guruh

 doa hujan : Allahumma soyyiban Nafi'aa- turunkanlah hujan bermanfaat. doa guruh:"Subhanallazi yusabbihur ra'du bihamdihi wal malaikatu min khiifatihi"Maha suci Allah yang mana halilintar bertasbih dengan memujinya dan begitu juga Malaikat kerana takutkan-Nya:)

ni time aku karaoke kt bukit jambul penang...hhuuhuhuh time ni tngah demam....

video

Selasa, 3 Mei 2011

LANGKAH-LANGKAH MENGAWAL KESEDIHAN

1. Latih Minda Melupakan Kenangan Pahit. 
Disiplinkan diri untuk belajar melupakan kesemua memori atau kenangan pahit dalam kehidupan. Perkara ini agak sukar untuk dilaksanakan sekaligus tetapi perlulah berusaha sedikit demi sedikit dengan mengalihkan perhatian anda kepada perkara lain. Bulatkan azam untuk memfokus kepada masa depan, cita-cita, keluarga, kerjaya, kewangan, keilmuan dan rakan-rakan anda.

2. Buang Sikap Risau.
Terdapat dua kesan dari sikap risau. Pertama, ia menarik nasib tidak baik, masalah dan musibah tanpa anda pinta. Kedua, ia memberi kesan buruk kepada kesihatan anda dari segi fizikal dan mental. Risau membuat anda selalu menjadi sedih dan kecewa, kadang kala takut. Untuk membuang sikap risau, belajarlah untuk bertenang dan latih diri anda untuk mengawal emosi.


3. Belajar Rajin Bersyukur. 
Ucap syukur atas kesemua yang anda ada. Misalnya, ucap syukur kerana anda masih mempunyai 5 deria yang lengkap, Anda boleh melihat dan menarik nafas setiap kali bangun dari tidur (dan bukannya bangun terus sakit jantung mahupun sudah berada di ALAM KEDUA), Anda ada kawan rapat yang memahami anda dan mempunyai telefon bimbit kesayangan anda. Ucap syukur seikhlas hati, sebanyak yang mungkin, dan seikhlas mungkin hingga rasa syukur tu meresap jauh ke dalam jiwa anda. Buat banyak kali dalam sehari. 


4. Belajar Menjadi Pemaaf.
Sikap pemaaf dapat membersihkan hati dari perasaan negatif dan emosi-emosi negatif (takut, sedih, kecewa. gusar, menyampah, marah, geram, cemburu, tidak puas hati, dendam, busuk hati). Seterusnya, meneutralkan gekombang fikiran negatif yang melekat bersarang di minda anda. Ketahuilah, anda selalu rasa sedih dan kecewa kerana anda tidak memaafkan kesalahan diri pada masa lalu ataupun anda tak memaafkan kesalahan orang lain tehadap diri anda satu ketika dulu, ataupun anda susah menerima hakikat perbuatan salah orang lain terhadap diri anda, yang membuat anda sedih, kecewa dan geram. Maka, belajarlah menjadi pemaaf untuk mendapatkan ketenangan dalam kehidupan seharian.

5. Ketawa, ketawa dan terus ketawa. 


Ketawa dapat menghilangkan sedih. Ketawa bukan dibuat-buat, tapi biarlah ketawa yang benar-benar menggembirakan anda dan menjadikan anda girang. Tonton video yang lucu, baca cerita yang lucu, dekatkan diri anda dengan rakan-rakan yang lucu serta cari “funny side” dalam setiap situasi, agar anda boleh ketawa secara automatik. 


6. Ubah Fikiran 
Kita tidak mampu mengubah situasi yang boleh membuat kita kecewa, sedih dan murung. Tapi, kita boleh mengubah fikiran kita dan apa yang kita fikirkan tentang situasi-situasi tersebut walau seburuk manapun ia. Rahsianya, cari sinar mentari disebalik mendungnya awan. Walaupun perkara tidak berpihak kepada anda, cari cara bagaimana anda boleh jumpa nilai-nilai positif di dalamnya. Fikir yang baik-baik saja, kerana ia memberi keuntungan jangka masa panjang. Maka, segala yang baik-baik datang sendiri pada Anda. Anda menjadi apa yang anda selalu fikirkan. Buat apa fikir yang buruk sedangkan Anda boleh tarik semua yang baik-baik. Jika anda fikir yang buruk, anda akan dapat yang buruk juga. Ini hukum alam dinamakan hukum sebab dan akibat (hukum Law Of Attraction).


7. Hati Mesti ‘Keras’. 
Allah menurunkan musibah, permasalahan dan macam-macam lagi bukan sekadar dugaan, tapi balasan pada perbuatan-perbuatan anda di masa lalu. Jadi, hadapilah setiap ujian itu dengan mengeraskan hati iaitu dengan kesabaran yang tinggi, pandai mengawal emosi dan menerima hakikat dengan hati terbuka.

8. Pasang Niat
Sebelum masuk tidur, set minda untuk jadi ceria pada keesokan harinya. Lafazkan dengan nada berbisik. Relaks, jangan terlalu mendesak diri. Selepas bangun tidur, katakan pada diri, ini adalah hari yang baru untuk anda. Tekadkan diri untuk menjadikan hari yang baru itu hari yang baik, sungguh baik, sebaik yang mungkin dari hari yang sebelumnya.